Sinds de laatste versie 8439 heeft de ontwikkeling van WinTree niet stil gestaan. In de versie 8537, beschikbaar vanaf januari 2016, zijn een groot aantal grote en kleine aanpassingen gemaakt, wat voor veel WinTree®gebruikers een vereenvoudiging van het werk in WinTree kan betekenen.
De grootste aanpassing betreft de verbeterde communicatie-mogelijkheden met Treecommerce Messenger. Na een intensieve testperiode met een aantal gebruikers is deze functie nu voor alle WinTree-gebruikers te activeren. Zowel kwekers als handelaren kunnen met deze communicatie-tool hun onderlinge handel met minder administratieve handelingen verwerken. Lees meer over deze communicatie-tool op de pagina Treecommerce Messenger.
Overgang van Crystal Reports naar Fast Reports:
De afgelopen jaren is WinTree geleidelijk, voor zowel interne als externe documenten overgeschakeld van Crystal reports naar Fast Reports. Reden daarvoor is dat TSD daarmee een beter beheersbare printoplossing hebben. Vrijwel alle standaard documenten zijn inmiddels als Fast Reports document beschikbaar. Voor het gebruik van de Output service en WinTree Archief is het gebruik van Fast Reports een voorwaarde. Vanaf de WinTree update van 2016 is Fast Reports de leidende standaard.
Zijn er in het verleden maatwerk reports voor u ontwikkeld in Crystal Reports dan kunnen deze omgebouwd worden naar Fast Reports, en daar zijn kosten aan verbonden. Omdat maatwerk reports als nadeel hebben dat ze niet actief onderhouden worden en (en dat dit onderhoud in rekening wordt gebracht) adviseren wij u om uw maatwerkreport te vergelijken met het standaard beschikbare WinTree Fast report document en zo mogelijk over te schakelen naar deze standaard.
Naast het toevoegen van nieuw functies zorgt TSD er natuurlijk ook voor dat WinTree®voldoet aan de laatste wet- en regelgeving, zoals het toekennen van plantenpaspoorten voor gewassen i.v.m. de Xylella fastidiosa ziekte. Lees de uitgebreide handleiding voor het instellen van WinTree i.v.m. deze ziekte op de pagina Ziekten.
Tevens helpt TSD waar mogelijk te ontzorgen door grotere en kleinere diensten aan te beiden. Een voorbeeld van een kleine ‘ontzorg’- dienst is de optie waarbij TSD alle CBS-goederencodes aanpast aan de nieuwste regels die vanaf begin 2016 van kracht zijn. Lees op Goederencodes hoe TSD, daar bij kan helpen.
In onderstaand overzicht de belangrijkste, handigste, meest in het oogspringende issues die in deze versie beschikbaar gekomen zijn. Deze lijst is zeker niet compleet. Tijdens het werken met WinTree kunnen nog andere nieuwe velden of functies naar voren komen. Is niet duidelijk wat de functie precies doet dan zijn de medewerkers van de serviceafdeling van TSD altijd beschikbaar om vragen hierover te beantwoorden. Een e-mail met een duidelijke omschrijving, bij voorkeur voorzien van print-screens, naar support@tsd.nl is voldoende.
De nummers in de titel in onderstaand overzicht betreft een intern referentienummer. Vermeld bij vragen over het issue altijd dit nummer. Punten met (B) in de titel zijn voor alle gebruikers, ongeacht de modulesamenstelling, beschikbaar. Andere punten zijn meestal module afhankelijk.
Voorraadmutatiekaart (doc. nr.412); optie om aantallen te kunnen intellen per plant.
Importeren assortiment: meer velden importeerbaar
Bij het importeren van assortiment via een importprofiel kunnen nu een aantal extra velden geïmporteerd worden.
De volgende velden kunnen nu ook geïmporteerd worden:
- Particuliere prijs
- Vvp
- Opnemen in catalogus
- Artikelgroep
- Standaard leveranciernr
- Externe bestelcode
- Staffelkode (afhankelijk van module)
- Bruto gewicht
- Netto gewicht
- Kleurcode
- Marktinfo
- Tekst intern
- Tekst extern
- Voorkeur artikel
- Niet-verkoop-artikel
- Varb aangeven
De velden Opnemen in Catalogus, Voorkeur artikel, Niet verkoop artikel en VARB aangeven zijn checkboxen. Deze kunnen aan- of uitgevinkt worden door in het importbestand een J (aanvinken) of N (niet aanvinken) in te geven. Noot: de J en N moeten ook door Engelse klanten gebruikt worden.
De Kleurcode is de kleurcode die in de stamgegevens is ingevoerd. Artikelgroep is het nummer van het artikelgroep, Standaard levernr is het nummer van de leverancier en Externe code is een alfa-nummeriek veld.
Aanvullen buffervoorraad, eenvoudig overboekprogramma.
Neem voor meer informatie over deze optie contact op met TSD.
Geavanceerd voorraadmutatiescherm: optie om op locatienummer te zoeken.
Groeimaten: verbeterde en slimmere manier van beheren.
TSD heeft de mogelijkheid om op basis van de reeds aanwezige voorraadmutatieregels alsnog groeimaten bij de artikelen op te slaan. Neem contact op met TSD wanneer deze groeimaten aan de artikelen toegevoegd moeten worden.
Importeren versnellen, op de achtergrond uitvoeren.
Via de eigenschappen van de menu’s Onderhoud Importprofielen en Onderhoud Zoek/overlijst kan aangegeven worden of de langdurende processen via de Takenlijst functie verricht moeten worden.
Zodra een Excel-bestand wordt ingelezen met fictieve voorraad zal het matchen en verwerken buiten het zicht van de gebruiker gebeuren. Het inlezen van het Excel-bestand gebeurd nog wel in het zicht. Terwijl WinTree buiten het zicht druk bezig is kan de gebruiker zelf gewoon verder werken in WinTree . Is WinTree klaar met het uitvoeren van de taak dan zal WinTree dit in een klein geel pop-upschermpje in de linker bovenhoek melden.
Ook het aanmaken van een overlijst kan uit het zicht plaatsvinden. Vooral bij grote lijsten is dit handig, omdat dan veel sneller in WinTree doorgewerkt kan worden. De pop-up van de takenlijst komt vanzelf in beeld wanneer WinTree klaar is met het proces. In de toekomst zullen ook andere processen, die veel tijd in beslag nemen via deze Takenlijst functie verwerkt kunnen worden.
Productie Planning: nieuwe module.
De module biedt een overzichtsscherm waar, op basis van statistische informatie in combinatie met gegevens uit het huidige seizoen, een beeld getoond wordt over de verkopen van artikelen. Op basis van deze gegevens kan per artikel een vrij in te voeren aantal ingegeven worden. Deze aantallen kunnen vervolgens geëxporteerd worden naar Excel om daar de daadwerkelijke productie planning verder te maken.
Neem contact op met TSD voor meer informatie over deze nieuwe module.
Order Entry-scherm: niet indelen bij duurzaam leveren.
0 - Negeer de instellingen van milieukeur, deel gewoon in
2 - Partijen zijn wel zichtbaar maar WinTree zal, ondanks dat er op geklikt wordt, niet indelen
3 - Partijen zijn wel zichtbaar, het indelen op de aangeklikte partij zal in een pop-upscherm bevestigd moeten worden.
De nog niet beschikbare waarde 1 voor deze parameter zal, mogelijk in de toekomst, partijen die niet overeenkomen met het vereiste keurmerk van de klant onzichtbaar kunnen maken.
Krediet limiet: optie om kleuren in te stellen.
LET OP: Deze kleuring wordt alleen gebruikt wanneer het krediet limiet bedrag in de klantgegevens groter is dan 1, dus 2 of hoger.
Plantmaat handhaven in Order Entryscherm (B).
Offerte doorboeken naar verkooporder: handhaven sortering.
Versnellen proces aanpassen geleverd aantal van werkbonregels (B).
Wanneer de werkbon vervolgens gereedgemeld wordt, wordt automatisch het niet geleverde aantal uit de verkooporder verwijderd, zodat er geen planten in back-order blijven staan.
Werkbon splitsen op basis van het niet ingedeeld deel van de regels (B).
Is parameter 2316 op waarde 2 (gebruik niet ingedeeld aantal) gezet dan wordt in het pop-upscherm een checkbox 'Geen indeling(en) meenemen naar andere werkbonregel' automatisch aangeklikt. Deze checkbox kan eventueel nog wel uitgevinkt worden. Dan bestaat de kans dat alsnog een deel van de indeling van de oorspronkelijke werkbonregel meegenomen wordt naar de nieuwe werkbonregel.
Plantmaten: uitsluiten maten voor afdrukken.
Wordt de module In- en Uitgaande Goederen (module 122) gebruikt dan worden deze maten ook uitgesloten wanneer via een scanoog etiketten afgedrukt worden. In het scherm gereedmelden werkbonnen worden de regels met "uitgesloten" plantmaten buiten beschouwing gelaten bij het bepalen van de percentages "op etiket", "ontvangen", "verpakt" en "geladen". Hetzelfde geldt ook voor de eindcontrole op de gescande aantallen bij het gereedmelden van de werkbon, zodat die regels geen blokkade vormen bij het gereedmelden.
CMR: meerdere werkbonnen op één cmr.
In het menu Gereedmelden Werkbonnen is tevens een extra kolom toegevoegd waarin het CMR nummer wordt weergegeven waarop de werkbon is afgedrukt. Wordt een werkbon geselecteerd die reeds op een CMR is afgedrukt dan zal hier, middels een pop-upscherm, melding van gemaakt worden indien nogmaals een CMR voor de werkbon wordt afgedrukt.
CMR: afdruk van invulstaat fust.
Tevens is veld 5 op de CMR uitgebreid met het klantnummer.
Inkooppartij: voorkomen terugboeken naar leverancier.
Met behulp van parameter 1759 (waarde =2) was het al mogelijk om bij het ontvangen van de goederen de gehele inkoop los te koppelen van de voorraadpartij. Indien de parameter op waarde 2 staat, kan de gebruiker bij een aanpassing van een indeling op deze partij de partij niet meer terug boeken naar de leverancier. Nadeel van deze parameter is echter dat in de inkooporder, op het tabblad Status niet meer zichtbaar is dat de partij ontvangen is. Hierdoor ontstaat dus onduidelijkheid als vanuit de inkooporder gekeken wordt wat er met een partij gebeurd is.
Om dit te voorkomen is parameter 1759 uitgebreid met waarde 3. Deze waarde doet hetzelfde als de reeds aanwezige waarde 1 met als extra:
- veld 'originele leverancier' beschikbaar en muteerbaar in Onderhoud voorraad.
- in het pop-up scherm dat gebruikt wordt bij het aanpassen van een indeling wordt de standaard waarde van de radiobutton bepaald door parameter 956 (verkooporders) en 957 (werkbonnen). De overige opties zijn niet aan te passen.
BELANGRIJK: Deze parameter, waarde 3 werkt alleen voor partijen die na het activeren van de parameters zijn afgeroepen. Een afgeroepen partij krijgt dan namelijk een vinkje Eigen voorraad, waardoor de blokkade bij het verwijderen van een indeling naar voren komt. Reeds afgeroepen partijen zijn dus niet op deze manier te behandelen.
Uitvoer voorkeur: per klant / document instelbaar maken (B).
Per relatie kan voor ieder document dat per e-mail of fax verstuurd kan worden, ingesteld worden wat de voorkeur van het document moet zijn. Voeg eerst een contactpersoon met alle gegevens aan de relatie toe. Heropen de relatie en open vervolgens het tabblad Communicatie. Hier kan per document de juiste contactpersoon geselecteerd worden. Tevens kan ingesteld worden wat de uitvoer voorkeur van het document is.
- Standaard: dan wordt de instelling uit het kader Uitvoer voorkeur gebruikt
- Fax: het document zal bij een automatische uitvoer per fax naar het faxnummer van de ingestelde contactpersoon gestuurd worden. Indien de contactpersoon geen faxnummer, heeft wordt het algemene faxnummer van de relatie gebruikt.
- E-mail: het document zal bij een automatische uitvoer per e-mail naar het e-mailadres van de ingestelde contactpersoon gestuurd worden. Indien de contactpersoon geen e-mailadres heeft, wordt het algemene e-mailadres van de relatie gebruikt.
Met deze instelling per document wordt het mogelijk om bijvoorbeeld een verkoopfactuur per e-mail te versturen, terwijl bijvoorbeeld een afroep (relatie is bijvoorbeeld klant en leverancier) per fax verstuurd wordt.
Fustsaldo zichtbaar in diverse schermen
Gebruik @ en #-codes in Kop- en Sluitteksten (B)
De @-codes, die tot nu toe alleen in de sluittekst van facturen gebruikt kon worden, zijn uitgebreid zodat in bijvoorbeeld het standaard onderwerp van e-mails het verkoopordernummer vermeld kan worden. Deze @-codes zijn verschillend per document type.
Klachtenregistratie, interne mail naar medewerker met werkbonnummer (B)
Importeren: onderscheid tussen interne en externe tekst
Als tussenoplossing kan in deze versie wel ingesteld worden of de tekst uit de ingestelde tekst-kolom in de externe of interne tekst terecht moet komen. Indien parameter 2390 op waarde 1 gezet wordt dan zal de tekst uit een Excel-bestand in de interne tekst van inkoopregels, maar ook in de interne tekst van voorraadregels gezet worden. Standaard zal de tekst uit een Excel-bestand in de externe tekst van de regels opgenomen worden.
Verbeterde snelheid van verwerken (B).
Indelen op keurmerk: controle verscherpt.
Ritplanning: aantal verbeteringen
- Door parameter 2202 op waarde 2 te zetten, wordt bij nieuwe regels de tijd altijd op 00:00 gezet.
- Aanpassen Datum in "Nog uit te voeren rij-opdrachten" laat de regel op de huidige positie staan.
- Via dubbelklik op een relatie in een rit wordt deze relatie nu geopend en niet meer de transporteur.
- Wanneer parameter 2356 op waarde 1 wordt gezet, komt een "Losnr" bij de ritregels beschikbaar. Deze is aflopend gesorteerd (wat het eerst wordt geladen, moet er het laatst uit). Het losnr kan handmatig aangepast worden.
- De kolom "Bevestigd" kan d.m.v. een multiselect en rechtermuis klik op de kolom voor alle geselecteerde regels, volgens de standaard WinTree methode, worden aangepast.
- Er is een nieuw veld "datum" per ritregel beschikbaar.
- Het nieuwe "datum" veld wordt ook in het werkbon en afroepmenu getoond.
- Met behulp van parameter 2357 kan worden aangegeven of de detailinformatie van een ritregel via de knop [Info] kan worden benaderd (standaard waarde =1) of dat deze altijd onderin het scherm getoond wordt (waarde = 2). Indien deze parameter is ingesteld zal het huidige kader 'Overige ritten' onderin het scherm verdwijnen.
- Door de nieuwe checkbox "Alleen ritten tonen" te selecteren, wordt het tabblad met ritinformatie weggedrukt, zodat het hele scherm gebruikt wordt voor het overzicht van de lopende ritten.
- Wanneer parameter 2326 op waarde 1 wordt gezet, kan op het tabblad Info van de rit een aantal vrachteenheden ingevoerd worden, met achter dit aantal een dropdown lijst met vrachteenheden. Door TSD zullen de te gebruiken vrachteenheden (bijvoorbeeld Palletplaatsen en laadmeters) toegevoegd moeten worden. Deze vrachteenheden kunnen niet door het programma berekend worden.
- In het menu Werkbon, Inkooporders en Afroep is een veld Laadinfo beschikbaar. Hierin kan bijvoorbeeld het aantal laadmeters ingevuld worden.
- In het menu Inkooporders kan per inkoopregel een Verlaadinstructie ingevoerd worden. Dit is zichtbaar in de Detailinfo van de ritregels.
Neem contact op met TSD voor meer informatie over deze Transportplanning module.
Interne FastReport documenten via Outputserver af te drukken (B).
In deze versie zijn ook de interne documenten die gebruik maken van FastReport aangepast om ook via de server afgedrukt te kunnen worden. Vooral bij grote lijsten, zoals de loodslijst kan hierdoor sneller doorgewerkt worden in WinTree. Het gebruik van FastReport in combinatie met het afdrukken via een server moet wel door TSD ingesteld worden.
TSD WinTree agent neemt taken van WinTree over (B).
Een aantal taken die door WinTree zelf werd uitgevoerd, zijn nu overgenomen door de TSD WinTree agent. Dit programma, te zien als een soort printer icoon naast het tijdklokje) wordt (afhankelijk van parameter 1979) automatisch bij het opstarten van WinTree mee opgestart. Alle FastReport documenten die via de server afgedrukt of gemaild worden (waarde parameter 2397 is 1) zijn zichtbaar in de TSD WinTree Agent onder het menu Output PrintServer. Indien er bij het afdrukken, faxen of mailen iets fout gaat dan wordt dit bij het icoontje van de TSD WinTree Agent getoond. Standaard worden de documenten 7 dagen door de agent bewaard.
- Toevoegen van verticale schuifbalken.
- Meer kolommen van geïmporteerde regels naar Excel te exporteren.
- Opschonen opnamesets in Bedrijfsadministratie: in de Wizard seizoensafsluiting zit nu een extra tabblad om de voorraadopname_sets en optioneel ook de bijbehorende zip bestanden op te schonen.
- Opschonen opnamesets op de tablet: een button om de sets en zip bestanden op te schonen (sets die verstuurd zijn door de aangemelde gebruiker).
- De ZIP bestanden worden nu na een succesvolle import van de opnameset op de tablet verwijderd.
- Button 'Nulstellen', keuze bevestigen met Ja – Nee vraag.
- Tonen van maten op basis van kwaliteiten is in te stellen via de eigenschappen in scherm voorraadopnamesets (wordt opgeslagen in parameter 2091, waarde 2). Hierdoor wordt een extra knop Kwaliteitsgroepen zichtbaar, waarmee de kwailiteitsgroepen aangevinkt kunnen worden. Deze worden opgeslagen in de set en gaan mee met de export. In dat geval worden ook de tabellen kwal_groepen, kwal_waarden en kwal_plantmaten opgenomen in de basis-set. Het is dan wel van belang dat de basisset op de tablet ingelezen wordt. Op de tablet worden vervolgens de maten getoond op basis van de geselecteerde kwaliteitsgroepen in de set.
- Standaardrekening voor telebankieren in te stellen via de bestaande parameter 1968. Voor de incasso zijn de bestaande parameters 2108 (SEPA Standaard) en 2111 (SEPA Zakelijk) in te stellen.
- Checkbox Incasso ook na dagafsluiting nog aan/uit te vinken. In het scherm Overzichten -> Crediteuren / Debiteuren -> OSP kan deze checkbox nu ook aan/uitgezet worden. Bij debiteuren kan dit alleen indien module 104 actief is en parameter 1441 op 1 staat.
- ‘Extra info’-veld per JNP_Post: het 'Extra info' veld is te muteren bij het boeken van inkoop-/verkoopfacturen en in de schermen Overzichten -> Crediteuren/Debiteuren -> Openstaande posten. Het veld is verder zichtbaar (niet muteerbaar) in de schermen Overzichten -> Crediteuren/Debiteuren -> Historie, Aanmaningen, Betalingsadvies en Incasso-advies.
Betaaladvies, ook regels zonder IBAN en/of BIC code tonen.
Kassabonnen afdrukken: verbeterde methode
Extra opmerking: wordt de kassabon-printer grafisch aangestuurd dan moeten de kop- of sluittekst voor de kassabon via <<enter>> over meerdere regels verdeeld worden om alle regels op de afdruk te krijgen.
kassabonnen; afdrukken van maatomschrijving
Kenmerkwaarden: collectief wijzigen volgnummers
Er is bestaat al langer een optie om de kenmerkwaarden te sorteren op alfabet. Echter, zodra het scherm wordt gesloten, is deze sortering weer verdwenen.
Per kenmerk kunnen alle kenmerkwaarden alfabetisch gesorteerd worden waarna collectief de volgnummers van de waarde aangepast kunnen worden naar de huidige sortering. Gebruik hiervoor de button [Opties], halverwege rechts van de lijst met kenmerkwaarden.